Bliktest

De Aventa van Furo Systems lijkt voornamelijk een verdienmodel

De elektrische fiets is uitgerust met de goedkoopste onderdelen.

De Aventa van Furo Systems Beeld
De Aventa van Furo Systems

Gereden

Aventa (Max) van Furo Systems

Prijs: € 1.999 (vanaf € 1.599)

Gewicht: 16,5 kg

Batterij: 504Wh (Samsung)

Motor: Bafang, in achterwiel

Actieradius: > 80 km (opgave), 60 (test)

Oplaadtijd: 7 uur

Het Londense pr-bureau, dat vriendelijk vroeg of Blik een nieuwe fiets wilde testen, wist precies waarop het zijn pijlen moest richten: de nieuwe Aventa weegt 2 kilo minder dan de VanMoof S3 en de vanafprijs (€ 1.599) is flink lager dan ‘vergelijkbare fietsen zoals die van Cowboy en VanMoof’. Laat maar komen dus. En hij kwam. Heel modern, in een doos. Die doos was flink gehavend. Net als de fiets, bleek. Lekke achterband, kapot voorlicht, niet goed afgestelde versnelling en tijdens de eerste rit liep de ketting eraf. Kan gebeuren. Erger is dat verder uit niets liefde voor de fiets blijkt.

Furo Systems, in bedrijf sinds 2016 en begonnen met een elektrische vouwfiets, lijkt veeleer een verdienmodel: hun fiets is uitgerust met de goedkoopste, erg magere, Shimano-derailleur (Altus), matige schijfremmen (Tektro, Taiwanese makelij), een flubberig achterlichtje om de zadelpen, kabels die met tiewraps in de geleiders worden gehouden, kinderachtige reflectoren in de wielen, te dunne banden (Kenda, ook te koop bij AliExpress) voor een stadsfiets die zo hard kan en een aluminium frame dat in combinatie met die banden onstabiel aanvoelt.

Een duidelijk, maar weinig elegant en bovendien kwetsbaar en niet afneembaar display. Beeld
Een duidelijk, maar weinig elegant en bovendien kwetsbaar en niet afneembaar display.

Waar bij Cowboy en VanMoof uit veel aspecten blijkt dat de makers behalve liefde voor het rijwiel ook visie hebben en behalve met hun producten ook met bijbehorende apps hun missionstatement gestand doen, roept Furo Systems dat het met state-of-the-arttechnologie de door verkeer vervuilde steden vooruit wil helpen. In de praktijk levert het Londense bedrijf een fiets met niet meer dan een oubollig, niet afneembaar display, dat functioneert als een uitgeklede fietscomputer. De motor is een goedkope uit China (Bafang), waar Europa koploper is in fietsmotoren. Die Bafang is niet slecht, maar heeft wel een vooral bij stilstand ergerlijk traag aangrijppunt. De accu (een goeie, toegegeven) heeft het laadpunt helemaal onder in het frame. Die accu is uitneembaar, maar dan moet je de fiets op zijn kop zetten, en wanneer je dat doet, beschadig je dat pontificaal geplaatste display. En had ik al gezegd dat tegen het kettingblad een niet weggewerkt bundeltje kabels aanloopt? Zo’n fiets helpt u noch de vervuilde steden vooruit.

De Aventa is er in drie uitvoeringen, de prijs loopt op met de accucapaciteit en de duurste twee zijn uitgevoerd met hydraulische in plaats van mechanische schijfremmen. Die duurste uitvoering is trouwens dus gewoon 1 euro duurder dan een VanMoof.

Het voorlicht is mooi geïntegreerd in het frame; jammer dat het plastic kapje (te) kwetsbaar is. Beeld
Het voorlicht is mooi geïntegreerd in het frame; jammer dat het plastic kapje (te) kwetsbaar is.
Het lader-aansluitpunt van de batterij zit onder het linkerpedaal. Niet echt handig. Beeld
Het lader-aansluitpunt van de batterij zit onder het linkerpedaal. Niet echt handig.
Meer over